Я радий вітати Вас на моїй сторінці

Опис досвіду


Формування проектно-технологічної компетентності
для реалізації творчого потенціалу учнів засобами ІКТ
 на уроках трудового навчання

Викладання – це мистецтво, а не ремесло – у цьому самий корінь учительської справи…
Вічно винаходити, вимагати, удосконалюватися – він єдиний можливий курс сучасного вчителя.
М.А. Рибникова

Сучасний розвиток суспільства і виробництва потребує від вчителів формувати в учнів не тільки техніко-технологічні знання і навички користуватися інструментами, але й вміння застосовувати ці знання на практиці – через розв’язання творчих завдань (виконання навчальних і творчих проектів), вміння використовувати сучасні технології.
У відповідності до цього змінюються традиційні підходи до змісту освіти і, зокрема, в трудовому навчанні учнів.
Відповідно до Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1392, головною метою освітньої галузі «Технології» є формування і розвиток проектно-технологічної компетентності для реалізації творчого потенціалу учнів та їх соціалізації в суспільстві. Основною умовою реалізації творчого потенціалу є технологічна та інформаційна діяльність, яка здійснюється від появи творчого задуму до реалізації його в готовому продукті. Метою курсу трудового навчання є формування технологічно грамотної особистості, підготовленої до життя і активної трудової діяльності в умовах сучасного високотехнологічного інформаційного суспільства, що реалізується відповідно до Державного стандарту освітньої галузі «Технології».
Особливістю сучасного уроку трудового навчання є навчання учнів не лише конкретним трудовим операціям, але й підготовка їх до життя, формування таких цінностей особистості, які допоможуть стати успішним у виборі свого життєвого шляху. Проектна діяльність у зв’язку з цим дає можливість вчителю залучати учнів до самостійного вибору того або іншого розв’язку задачі, розв’язувати завдання з декількома правильними рішеннями, здійснювати пошук інформації, реалізувати набуті знання з основ наук на практиці. Тому головним завданням з точки зору методики навчання проектній діяльності є активізація навчальних можливостей учнів, замість переказування готової інформації, відірваної від їхнього життя та суспільного досвіду або повторення трудових дій, продемонстрованих вчителем.
Сьогодні гострою є потреба розробки і впровадження нових технологій формування знань, умінь і навичок, нового змісту, методів, засобів навчання, дидактично-методичного забезпечення в цілому. Впровадження ІКТ в освітню систему України та формування єдиного інформаційно-освітнього простору - одні з пріоритетних напрямів сучасної державної політики. На це націлює Указ Президента України «Про першочергові завдання щодо впровадження новітніх інформаційних технологій» №1497/2005, рішення колегії МОН України від 21.03.2008 р, наказ МОН України від 24.03.2009 р. №54 «Науково-методичні основи використання ІКТ у навчально-виховному процесі в середовищі 1 учень - 1 комп'ютер» на базі шкільних нетбуків». Тому проблема, «Впровадження інформаційно-комунікаційних технологій на заняттях з трудового навчання» є сучасно-актуальною
Впровадження інформаційно-комунікаційних технологій у проектній діяльності на уроках трудового навчання
Основною метою ІКТ навчання є підготовка учнів до життєдіяльності, яка відповідає умовам інформаційного суспільства, а педагогічним завданням - є підвищення якості, інтенсивності і ефективності уроку, розвитку творчості учня, формування інформаційної культури учня. Технології  наповнені предметним змістом стають для школяра засобом, який полегшує процес набуття нових знань і вмінь.
Ефективність застосування засобів ІКТ для реалізації творчого потенціалу учнів
Впроваджуючи практиці інформаційні технології на уроках трудового навчання,  забезпечую інтерактивність навчання, що сприяє врахуванню індивідуальних особливостей учня під час формування творчого потенціалу. ІКТ в навчанні сприяє формуванню атмосфери співробітництва та взаємодії. В міру того як учень просувається в навчанні, комп’ютер аналізує його відповіді, і на основі цих даних визначає подальші відповідні індивідуальні види діяльності, наприклад: допоміжна інформація в разі виникнення труднощів у розумінні матеріалу, детальніший розгляд теми, що викликала зацікавленість, або можливість повторити чи пропустити певний розділ цього заняття.
Ефективно, раціонально використовую інформаційні технології, що  дає можливість скоротити час на вивчення теоретичного матеріалу програми та вивільняю час до творчої практичної роботи.. У разі виникнення труднощів учень за допомогою комп’ютера може самостійно швидко знайти необхідну інформацію й повторити її. Використання ІКТ у процесі трудового навчання, створює можливість для більш предметного ознайомлення школярів із технікою (в тому числі комп’ютерною) та її використанням у сучасному виробництві. Це сприяє розширенню в учнів кругозору, розвитку обізнаності в різних сферах людського життя, бачення проблем сучасного виробництва та життя. Творча людина не обмежується якимось одним видом діяльності, вона повинна бути компетентною в широкому колі питань. У сукупності добре організоване навчання й виховання безумовно, позитивно впливає на формування творчих здібностей школярів.
Якість та міцність засвоєння навчального матеріалу учнем залежить не тільки від об’єктивних факторів (змісту й структури матеріалу, використання різних форм і методів навчання, часу навчання), але й від суб’єктивного відношення учня до даного навчального матеріалу й навчання в цілому. Використовуючи  ІКТ у процесі трудового навчання,  впливаю на мотиваційну сферу школяра, викликаючи  інтерес в учнів до предмета, як за рахунок використання самого комп’ютера, так і можливостей сприйняття, перетворення та подачі інформації .
Застосовую програмні засоби, такі як електронні підручники й навчальні посібники, мультимедійні енциклопедії, відкриваю доступ учням до великого об’єму нової інформації.  Це сприяє вихованню в учнів здатності відчувати, бачити проблеми. Бачення проблем це одна з важливих ознак творчої особистості. Тому навчальний матеріал для учнів  презентую проблемно, дискусійно, з розкриттям різних точок зору, підходів, альтернативних рішень тощо. 
У діяльності сучасної людини існує немало трудомістких інформаційно-пошукових, обчислювальних та інших подібних операцій, які допоможе виконати комп’ютер за наявності відповідного програмного забезпечення і його вмілого використання. Не звільняючи учнів від необхідності навчитися користуватися звичайним довідковим матеріалом, я  в той же час готую  їх до майбутньої трудової діяльності в умовах сучасного автоматизованого виробництва. Використовуючи комп’ютер, мультимедійні засоби, демонструю і аналізую прийоми виконання технологічних операцій, їх послідовність виконання, спільно з учнями спостерігаємо за процесом зміни об’єкту, створюючи креслення, ескізи і т.д. Завдяки комп’ютерній техніці, в процесі трудового навчання, з’явилася  можливість значно впливати на розвиток таких рис як уважність, спостережливість, зосередженість, які є важливими для творчої особистості.
Значні можливості комп’ютерних технологій полягають у розвитку технічного мислення. Особливість технічного мислення полягає в його теоретико - практичному характері, тобто нерозривній єдності понять, образів і практики.  Це означає, що теорія повинна безперервно бути підкріпленою  практикою, а практика – теорією. Тому саме для кращого засвоєння понять та образів, моделювання певних ситуацій доцільно використовувати ІКТ. Важко отримати задовільне рішення більш-менш складної технічної задачі тільки умоглядним  шляхом. Часто успіх рішення технічних задач значно залежить від того, на скільки ефективно унаочнена ситуація.
Допускаю, що технічне мислення в учнів неможливо сформувати й розвинути,  якщо  навчати тільки теоретично в тих ланках, де немає  практичного підкріплення. Для цього використовую програмні віртуальні лабораторії, програми симулятори, моделюючи технологічні процеси саме на них. Дослідження показують, що ефективність практичної діяльності значно зростає під час використанні комп’ютерної техніки, це пов’язано з тим, що вона активізує розумову діяльність учнів, яка, у свою чергу, активізує їх практичну активність. Важливою особливістю технічного мислення є його оперативність. Тобто за короткий проміжок часу треба прийняти правильне рішення. Така діяльність вимагає швидкого орієнтування в нестандартних ситуаціях, уміння швидко сприймати й розуміти інформацію, точно й за призначенням використовувати наявні знання, реагувати на ситуації, котрі виникають несподівано. Створення таких ситуацій можна урізноманітнити за допомогою ІКТ.
Таким чином, у технічному мисленні поняття, образи й практичні дії займають рівноправне місце й знаходяться в складній і динамічній взаємодії між собою. Добре розвинене технічне мислення дає можливість учням швидко й легко переводити словесне технічне завдання в образи і схеми, а образи і схеми – у практичні дії.
Ефективність використання комп’ютерної техніки у формуванні проектно-технологічної компетентності для реалізації творчого потенціалу учнів засобами ІКТ була б значно вищою, якщо б навчальний процес забезпечити спеціально підготовленими педагогічними програмними засобами. На сьогоднішній день розроблені педагогічні програмні засоби для реалізації навчальної програми «Трудове навчання» 5-7 класи для технічних та обслуговуючих видів праці.  А також використовуються програми, які були розроблені для використання в певних галузях виробництва і адаптуються для використання у навчальному процесі, а саме PhotoShop, CorelDRAW, QuarkXPress, 3D studio MAX, та ін., або стандартні програми Paint та текстовий редактор Word, Ехсеl. Повсякденні  програмні засоби Paint та  Word  якими вільно  володіють навіть учні початкової школи, дозволяють на уроках створювати  технологічні  картки, виконувати моделювання орнаментів та інше.
Програмні засоби для трудового навчання  використовую в системі педагогічного ланцюжка «теорія – практика – контроль”:   демонстраційними - ілюструю  матеріал за допомогою зображень (статичних чи динамічних;  навчально-тренувальними,  ігровими, моделюючими програмними засобами - повторюю, закріплюю усвідомлені знання, формую вміння, навички їх застосування у практичній діяльності;   контролюючими  здійснюю  поточний  або підсумковий контроль знань учнів, відслідковую динаміку успішності кожного учня.
Програмно-педагогічні засоби (ППЗ) в проектно-технологічній діяльності
Слід відмітити, що на сучасному етапі для удосконалення навчального процесу в школі розробляються комп’ютерні ППЗ, які використовуються у формуванні вмінь самостійної діяльності учнів. Під ППЗ  розуміємо будь-який програмний засіб, спеціально розроблений або адаптований для застосування в процесі навчання. Функціональним призначенням ППЗ є подання навчальної інформації та спрямовування навчання з урахуванням індивідуальних можливостей та пріоритетів того, хто навчається. Як правило, ППЗ передбачають засвоєння нової інформації на основі зворотного зв’язку користувача з програмою.
Навчальні програми дають можливість побудувати для кожного учня індивідуальну траєкторію навчання, розвивають самостійну діяльність та забезпечують у такий спосіб активізацію й індивідуалізацію його роботи, підвищують мотивацію та формують вміння самостійної діяльності. До них належать ППЗ «Трудове навчання 5, 6, 7 класи» розроблені ТОВ «Карвалі», та ряд інших спеціальних програм підпорядкованих навчальному процесу. Одним з модулів ППЗ є програмний модуль «Бібліотека електронних наочностей. Трудове навчання, 5-9 класи». Даний  ППЗ  використовую  для підготовки та проведення уроків, створення власних уроків і редагування  існуючих,  проведення тестового контролю знань та індивідуальних і факультативних занять.
Даний ППЗ містить ілюстративні матеріали, подані у формі статичних зображень,  відеоматеріалів та імітаційних моделей. Текстові матеріали подані як у формі друкованих, так і озвучених текстів, синхронізованих із зображенням. ППЗ має широкий спектр демонстраційних можливостей: анімацію процесів, які складно або й неможливо спостерігати у природному середовищі, мультиплікацію технологічних процесів та явищ, збільшення або зменшення зображень, їх переміщення, зміна напрямку спостережень тощо. Для проведення уроків з електротехнічніки, часто використовую програмні засоби моделювання електричних схем, які дають можливість виконувати лабораторні дослідження. Програми-редактори вишивок для перетворення малюнка  у ескіз-вишивку, зберігаючи кольорову асоціацію, використовую для реалізації варіативного модуля «Технологія вишивання…»,
До програмних продуктів, які можна застосовувати як демонстраційні, належить Microsoft PowerPoint. Найбільш ефективним для людського сприйняття вважається використання в мультимедіа-презентації аудіовізуальної інформації, коли людина чує і бачить одночасно. Крім того, важливою частиною мультимедійної презентації є інтерактивність, взаємодія з користувачем. Презентацію можна записати на різні носії інформації: CD і DVD диски. Проглянути презентацію можна на моніторі комп'ютера або екрані телевізора.
Найчастіше в своїй практиці на уроках  використовую презентації розроблені засобами програми MS PowerPoint. Створюю слайди для демонстрації матеріалу уроку так, щоб уже не потрібно було писати завдання на класній дошці, над якими працюватимуть  учні на уроці. Ввесь матеріал у заданій послідовності з’являється на проекційному екрані,  треба тільки керувати цим процесом.  Часто  моделюю не  весь урок засобами PowerPoint, а епізодично, так, як специфіка проведення уроку трудового навчання передбачає більшу частину часу для практичних робіт. Для прикладу при вивчені модуля «Електротехнічні роботи» варто було б доповнити  матеріал  який  ознайомить учнів з енергетикою в Україні, при  розгляду теми «Технологія ажурного випилювання»  продемонструвати декілька слайдів із презентації.
Контролюючі програми дають змогу оперативно оцінювати й аналізувати знання великих класів учнів і роздруковувати результати тестувань на принтері. Систематичний поточний і підсумковий контроль успішності, статистична обробка відповідей учнів допомагають мені вчасно виявляти прогалини у їхніх знаннях; з’ясовувати, які питання, теми курсу потребують більш докладного опрацювання або повторення; вносити відповідну корекцію у навчальний процес; надавати кожному учневі необхідну індивідуальну допомогу. Серед програмних продуктів, які можна застосовувати як контролюючі для формування вмінь самостійної діяльності учнів, є такі: Testingpoint Host Monitor, SunRav TestOfficePro.WEB та багато інших. В своїй діяльності практикую використання контрольно-діагностичної програмної системи Test-W2, яка є вільно доступною. До складу системи входить редактор тестів, який дозволяє створювати тести з графічними об’єктами.
Отже діапазон використання інформаційних технологій у навчальному процесі школи досить великий – від звичайного тестування учнів на репродуктивному рівні до врахування їх особистісних здібностей при виконанні творчих завдань за допомогою відповідним чином розроблених ППЗ.
 Переваги використання ІКТ в навчально-виховному процесі
Використання на уроках трудового навчання  ІКТ  дає ряд переваг: економія часу, можливість багатогранної і комплексної перевірки знань учнів, підвищення мотивації до навчання, інтересу учасників навчального процесу до уроків, можливість учневі обирати свій темп роботи, самостійність роботи та ін.
Використання на уроках інформаційно-комунікаційних технологій допомагає вирішувати наступні питання: забезпечення диференційного підходу до навчання; організація колективної та групової  роботи; підвищення наочності уроків трудового навчання  (використання ілюстративного матеріалу, схем, статистичних даних); моделювання процесів, що вивчаються (інтерактивні плакати, відео фрагментів, презентацій,  рекламних роликів, ТВ – програм); пошук інформації з різноманітних джерел (використання мультимедійних енциклопедій, відкритої багатомовної мережевої енциклопедії Вікіпедії, електронних підручників); забезпечення зворотного зв’язку, контроль та перевірку засвоєння навчального матеріалу (тести різних рівнів, як на CD – дисках,  так і тренажерів, випробуваних тестів ресурсу Internet); пошук необхідних ресурсів для занять (Інтернет тощо); забезпечення між предметних зв’язків при викладанні (інформатика робота з програмами – PowerPoint, Microsoft Word, Excel, Publisher, WinRAR); інтегрування звичайного уроку з комп'ютером дозволяє вчителю перекласти частину своєї роботи на ПК, роблячи при цьому процес навчання більш цікавим, різноманітним, інтенсивним; допомагає вчителям краще оцінити здібності і знання дитини; дозволяє вчителю за короткий час отримувати об'єктивну картину рівня засвоєння матеріалу.
ІКТ одна із основних видів креативних технологій, важливою властивістю якої є інтерактивність, що надає користувачеві можливість зворотного зв'язку, можливість підвищити зацікавленість до предмету (за допомогою анімації, показу відеороликів, красивих зразків виробів), можливість використання різноманітних прийомів та методів при проведенні уроків та сприяє кращому засвоєнню матеріалу.
Мультимедійні проектні технології сприяють якісному проведенню вступних уроків до кожної нової теми, оскільки надають можливість скомпонувати і конкретизувати основний матеріал, зробити його викладення більш чітким, структурованим, а значить і більш зрозумілим для учнів. При цьому вдається поєднати у загальному плані не лише кольорові яскраві та досить ретельні зображення, а й супроводжувати ці зображення багатоаспектною довідковою текстовою інформацією, а також відповідними музичними вставками, телевізійними кліпами та анімацією. Все це створює значний емоційний вплив на учнів, розвиває естетичні смаки і водночас дає змогу отримати за відносно короткий час необхідні знання.
Метод проектів з використанням ІКТ дозволяє мені, використовуючи найменші затрати ресурсів в навчально-виховному процесі, умови навчання максимально наблизити до реальних, стимулювати практичну діяльність учнів та формувати життєві компетентності. Впроваджуючи в навчальний процес ІКТ я намагаюсь сприяти: розвитку пізнавальних і творчих навичок учнів, умінню самостійно конструювати свої власні знання; висловлювати свої власні думки усно та письмово, на основі власної розумової та пошукової діяльності, та презентувати її, враховувати точку зору інших людей, толерантно ставитися до них, розв’язувати проблеми; здатність самостійно займатися самоосвітою; уміння співробітничати та працювати в групі; чітко та коректно уникати конфліктних ситуацій; здатність будувати конструктивні відносини з членами групами.
У ході здійснення будь якого проекту допомагаю учням у пошуку джерел інформації, координую їх діяльність: консультую, підтримую, заохочую їх. В ході проекту, велику увагу приділяю добору об’єктів проектування із всесвітньої мережі Інтернет, які б зацікавили дітей, та щоб вони не повторювалися на протязі виконання.
 Застосування методу проектів із засобами ІКТ дає можливість на мою думку створити суспільно активну, творчу особистість здатну до самоосвіти, саморозвитку та самоорганізації своєї діяльності. Молода людина, яка орієнтується в реаліях сучасного світу, яка контролює свої потреби, вміє керувати своїми думкам, яка критично оцінює себе та оточуючих, приносить користь суспільству. Вивчення народних ремесел, які реалізуються через варіативні модулі програми трудового навчання, забезпечує діалог культур - сьогодення з минулим і майбутнім, виконує важливу функцію виховання духовно-моральних якостей підростаючого покоління. Створені проекти учнями школи на уроках трудового навчання, є реальним доказом ефективного впровадження ІКТ в проектній діяльності.
Творча лабораторія – запорука успіху учня, вчителя.
 Для реалізації проектних технологій на уроках трудового навчання мені довелося перепрофілювати шкільну майстерню в творчу лабораторію, поєднавши наскрізні дві класні кімнати. В одній розмістили слюсарні та столярні робочі місця в кількості  по чотирнадцять, по периметру кімнати розмістили  фрезерні, токарні по металу, свердлильні, заточні, токарні по дереву, та 12 електрифікованих  робочих місць для електротехнічних робіт, робочий стіл вчителя та класну дошку.  В іншій був виконаний естетичний ремонт із залученням проектних робіт старшокласників по оформленню інтер’єру і оснащенню меблями, які  проектували та виготовляли самі учні на уроках  з технологій. По центру кімнати розмістили конференц-стіл, який вміщує 14 учнів,  по периметру розмістили  шість  електрифікованих розкладних столів на 12 робочих місць з великою кількістю полочок для інструментів, кожне робоче місце додатково освітлюється, по іншу сторону розміщені демонстраційні, виставочні столи. Робоче місце вчителя обладнане кутовим комп’ютерним столом,  оснащене комп’ютерною технікою. Класна дошка виконана у вигляді проекційного екрана для мультимедії.
Впровадження ІКТ на уроках трудового навчання в результаті виправдовується, як підтверджують мої спостереження, підвищенням інтересу до предмета, розвитком творчої діяльності, активності на уроці, покращенням якості знань. Так, наприклад, рівень навчальних досягнень учнів у динаміці становить у 2010р. – 9,8; 2011р. – 10,1; 2012р. – 10,5; 2013р. – 10,8. За результати предметних олімпіад учні показали такі досягнення:
районні олімпіади: 2010 – 3  призових місця; 2011 – 2 призових місця; 2012 – 2 призових  місця;
2013 – 2 призових місця, обласні олімпіади: 2011 – 1 призових місце; 2012 -  1 призове місце; 2013 -  1 призове місце, Всеукраїнські олімпіади: 2006 – 1 призове місце. Мої вихованці є активними учасниками творчих конкурсів шкільного, районного, обласного рівнів: обласна виставка декоративно-ужиткового мистецтва «Знай і люби свій край» (Корецький Артем – І місце), обласний конкурс – захист науково-дослідницьких, винахідницьких та раціоналізаторських розробок (Касаткін Юрій - учасник), обласний конкурс виставка виробів вихованців гуртка «Початкового технічного моделювання» (Корецький Артем – І місце).                                       
Засоби ІКТ надають нові можливості в організації навчального про­цесу вчителю, а учневі у виявленні і розвитку його творчих здібностей, а також сприяють форму­ванню проектно-технологічних компетентностей під час навчальної діяльності. Організаційні можливості засвоєння самостійно навчального матеріалу при використанні ІКТ засобів,  вищі ніж у традиційному, бо вони по-перше, забезпечують полісенсорне сприйняття матеріалу: зорове, слухове та чуттєве, а таке поєднан­ня подачі матеріалу сприяє мобілізації активності учнів, стимулює їх мисленнєву діяльність, викликає інтерес до навчання, довільна увага перетворюється у мимовільну, розвиваються всі види пам'яті і таким чи­ном створюються належні умови для творчого розвит­ку уяви, яка спонукає кожного учня, незалежно від його індивідуальних задатків, до раціонального пошу­ку найоптимальніших кроків для самостійного ово­лодіння матеріалом. По-друге, вони сприяють формуван­ню мотивів учіння через виявлення потреб та інте­ресів під час попереднього контролю, який проводить­ся з метою встановлення вихідного (початкового) рівне знань, умінь та навичок учнів, бо якщо учень не усвідомлює потреби в учінні, якщо в нього немає пізнавального інтересу, він, як правило, не проявляє розумової активності, тому й навчальний процес буде перебувати на стадії «затримки», і водночас не буде давати належного результату.


Бібліографія
1.     Вовковінська Н.В. Інформатизація середньої освіти: програмні засоби, технології, досвід, перспективи. – К.: Педагогічна думка, 2003. – 272 с. 
2.      Гуревич Р.С., Кадемія М.Ю. Інформаційно-комунікаційні технології в навчальному процесі: посібник для педагогічних працівників і студентів педагогічних вищих навчальних закладів. – Вінниця: ДОВ “Вінниця”, 2002. -   116с.
3.     Жалдак М. І. Система подготовки учителя к использованию информационных технологий в учебном процессе.— М., 1989.
4.      Кадемія М.Ю. Термінологічний словник з інноваційних методик навчання на основі інформаційно-телекомунікаційних технологій навчання.
5.      Машбиця Ю.І. Основи нових інформаційних технологій навчання: посібник для вчителів  - К.: ІЗМН, 1997. 
6.      Модернізація вищої освіти України і Болонський процес / Укладачі: М.Ф.Степко, Я.Я.Болюбаш, К.М.Левківський, Ю.В.Сухарніков // Освіта України. – 2004. – 10 серпня. – № 60-61.
7.      Нові технології навчання: Наук.-метод. збірник. Вип. 18 / Ред. кол.: В.О. Зайчук, О.І. Ляшенко, А.М. Федяєва та ін. – К.: ІЗМН, 1996. – 152 с.
8.      Освітні технології. – Навч.-метод. посіб / За заг. ред. О.М. Пєхоти. – К.: Вид. «А.С.К.», 2002. – 255 с.
9.     Реформування вищої освіти і Болонський процес // Освіта України. –– 9 грудня 2003р. - № 92 (490). – С.3
10. Стрельніков В., Губачов В. Дидактичні можливості інформаційних технологій навчання // Імідж сучасного педагога. – 2003. – № 7-8. – С. 53-57



Немає коментарів:

Дописати коментар